Koło Sądeckie Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego oraz Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Nowym Sączu zorganizowały X Konferencję Biblioterapeutyczną. Tematem tegorocznej konferencji było Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych – rola biblioterapii. Konferencja odbyła się 14 listopada 2024 roku w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Biblioterapii, który w tym roku obchodzony jest pod hasłem “Czytanie daje siłę! Biblioterapia w szczególnej misji”.
Konferencję – wykładem „Książka ma moc! Jak literatura może rozwijać skrzydła dziecka” – rozpoczęła Pani Anna Machacz z Wydawnictwa Wrażlive z Krakowa. Pani Anna Machacz od wielu lat zajmuje się organizacją i koordynacją projektów, wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych oraz konferencji dla nauczycieli. Przygotowuje i prowadzi autorskie warsztaty edukacyjne dla dzieci, treningi kreatywności, spotkania integracyjne.
Kolejny wykład „Ja umiem empatię” – jak odkrywają to dzieci?” – przedstawiła Pani Roksana Kociołek-Kaszyńska z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie oraz Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 15 w Krakowie. Pani Roksana Kociołek-Kaszyńska reprezentowała również Krakowskie Koło PTB.
Pani Roksana Kociołek-Kaszyńska – ma ogromne doświadczenie i wiedzę, pracuje z najmłodszymi indywidualnie i w grupach warsztatowych wykorzystując do tego literaturę tworzoną dla nich. Jest autorką scenariuszy zajęć na podstawie bajek oraz programu edukacyjno-profilaktycznego rozwijającego kompetencje emocjonalno-społeczne dzieci. Książki wykorzystuje również podczas zajęć Treningu Umiejętności Społecznych. Prowadzi na Facebooku stronę „bajkowe rozmowy z panią Roxi” https://www.facebook.com/bajkowerozmowy, by dzielić się swoimi pomysłami na wykorzystywanie książek w pracy z dziećmi, promować dobrą literaturę i ciekawe wydarzenia. Zaangażowana w działania na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Jest członkiem Krakowskiego Koła Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, Polskiej Sekcji IBBY oraz Instytutu Terapii i Edukacji Społecznej – Stowarzyszenie. W 2015 roku otrzymała honorową odznakę Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.
W ramach konferencji odbyły się również warsztaty:
- „Wrażliwe słowa, jak plotka zmienia ludzi i świat” – które przeprowadziły Panie: Alina Biel i Ewa Lorek z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu. Były to inspirujące warsztaty dla nauczycieli, które ukazały wpływ plotki na dynamikę klasy oraz jej rolę w kształtowaniu relacji międzyludzkich. Uczestnicy zdobyli praktyczne umiejętności budowania pozytywnej komunikacji, rozwijając empatię, aby tworzyć bezpieczną i wspierającą przestrzeń.
- „O trudnościach, potrzebach i dbaniu o siebie” przeprowadziła Pani Katarzyna Podstawska oraz Pan Andrzej Kasprzyk z Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu. Warsztaty powstały w odpowiedzi na przyjęte kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Miały na celu wzmocnić dobrostan nauczycieli – były także przestrzenią do wymiany doświadczeń oraz do poznania narzędzi, które pomagają lepiej radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi w życiu codziennym.
Konferencji towarzyszyła wystawa książek dostępnych w bibliotece, związana z tematem konferencji oraz promocja książek rekomendowanych przez Panią Roksanę Kociołek-Kaszyńską dotyczącą wartościowej literatury dla dzieci i młodzieży, którą mogą wykorzystać nauczyciele w swojej pracy.
W ramach konferencji Pani Roksana Kociołek-Kaszyńska przeprowadziła warsztaty czytelnicze dla uczniów sądeckich szkół w oparciu o książki: Dlaczego? czyli O tym, co nas napędza Katarzyny Samosiej oraz Postaw się na moim miejscu Susanny Isern.
Konferencja „Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, rozwijanie empatii i wrażliwości na potrzeby innych – rola biblioterapii” skupiła się na rosnącej potrzebie dbania o zdrowie psychiczne i emocjonalne dzieci i młodzieży. Wydarzenie zgromadziło specjalistów z zakresu psychologii, pedagogiki, literatury oraz biblioterapii, aby przedyskutować, jak literatura może wspierać rozwój emocjonalny i społeczny młodych ludzi. Podkreślono, że odpowiednio dobrane książki mogą pomóc zrozumieć emocje, rozwinąć zdolność empatii i zwiększyć wrażliwość na potrzeby innych. Wskazano, że literatura jest doskonałym narzędziem do rozmowy o trudnych tematach, biblioterapia może wspierać proces radzenia sobie z trudnymi emocjami i budować wewnętrzną odporność. Wykazano, że kluczową rolę w rozwijaniu empatii i dobrostanu odgrywają dorośli, którzy odpowiednio dobierają literaturę do wieku i potrzeb dzieci.
Najważniejsze przesłania tej konferencji to:
- Dobrostan dzieci i młodzieży jest priorytetem, a literatura może być kluczowym narzędziem w jego osiąganiu,
- Empatia i wrażliwość to umiejętności, które można rozwijać, a książki oferują bezpieczną przestrzeń do eksploracji tych zagadnień,
- Współpraca między różnymi środowiskami (szkoły, biblioteki, rodziny) jest niezbędna, aby skutecznie wdrażać biblioterapię.
Konferencja zakończyła się wspólną deklaracją Uczestników o potrzebie kontynuacji działań na rzecz promocji czytelnictwa jako narzędzia wsparcia emocjonalnego oraz szerzenia świadomości o korzyściach biblioterapii.